Sprogpolitik
Sprog- og læsepolitik for Idrætsbørnehaven Bellevue
Sprogstøtte til børn i privatinstitutioner vil være organiseret på samme måde som sprogstøtte til børn i kommunale eller selvejende institutioner. Det vil sige, at privatinstitutioner modtager ressourcer til sprogstøtte i form af pædagogtimer, uddannelsestilbud og løbende vejledning, hvis en visitering har vist, at barnet har behov for en sådan støtte.
Indledning
I Idrætsbørnehaven Bellevue er der fokus på hele barnets udvikling. De 6 pædagogiske læreplanstemaer, som alle relaterer til hinanden, hvor sprog udgør ét af disse temaer. Læringsmiljøer, som fremmer den sproglige udvikling, tænkes ind i alle temaer. Med sproglig udvikling menes både talesprog, skriftsprog, tegnsprog, kropssprog og billedsprog.
Sproglige og kommunikative færdigheder skal ses i sammenhæng med leg, kropslig udfoldelse og anden fysisk aktivitet.
Sprogarbejdet har en selvstændig værdi, idet det er barnets læring og udvikling, der er omdrejningspunktet. De sproglige kompetencer har værdi i sig selv som væsentlige redskaber for barnets tænkning og kommunikation med andre, men er samtidig det fundament, hvorpå barnet lærer at læse og skrive. Sprogarbejdet i dagtilbuddene og samarbejdet med hjemmet har en stor betydning for, at barnet ikke senere udvikler læse- og skrivevanskeligheder.
De pædagogiske læreplaner, som lægger afgørende vægt på leg, læring, dannelse og udvikling af børn i Idrætsbørnehaven Bellevue, danner baggrund for den efterfølgende læseindsats i skolen.
Børns sproglige udvikling er afhængig af barnets kontakt til og dialog med forældrene. Forældrene er sproglige rollemodeller for deres barn, både når de taler, læser og skriver. Vi skal understøtte og understrege den betydning forældrene har for barnets sprogudvikling og tilbyder løbende samarbejde, rådgivning og inspiration. Samtidig har vi et stort medansvar for barnets sproglige udvikling.
Der bliver iværksat sprogvurderinger af 3-årige. Sprogvurderingens funktion er at give pædagogerne indblik i det enkelte barns sproglige udvikling.Sprogvurderingen og den pædagogiske læreplan supplerer hinanden og samlet danner de grundlag for tilrettelæggelsen af den pædagogiske indsats i forhold til børnegruppen og det enkelte barn.
Sprogindsatsen:
- At alle 3-6-årige udvikler et alderssvarende sprog:
Det udtalte sprog, forståelse af sprog og den skriftsproglige kommunikation.
- At der er sammenhæng i sprogindsatsen mellem hjem og daginstitution.
- At aktiviteter, som fremmer den sproglige udvikling, tænkes ind i alle temaer
og arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
- At barnet udvikles optimalt i forhold til opmærksomhed, samspil og kommunikation.
- At barnet udvikler så god en sproglig bevidsthed som muligt og oplever lyst og
glæde ved sproglige aktiviteter.
- At barnet stimuleres, understøttes og udfordres i deres nysgerrighed og tilegner sig
viden om verden.
- At barnet udvikler et så nuanceret og brugbart sprog som muligt og udfordres i deres
skriftsproglige nysgerrighed.
Indikatorer for sprogindsatsen:
- At medarbejderne gennem iagttagelser konstaterer, at det enkelte barn udtrykker
tilfredshed og glæde ved brug af sproget. Medarbejderne kan beskrive en positiv
udvikling i barnets sproglige udvikling.
- At barnets kontaktform i forhold til andre børn, tydelig bærer præg af forståelse for
brug af sproget i forskellige situationer – f.eks. når barnet indgår i leg med andre børn.
- At forældrene kan beskrive en positiv udvikling i barnets sproglige udvikling ved
den årlige samtale mellem institution og forældre.
Sprogansvarlige:
Alle pædagoger er sprogansvarlige og har til opgave at medvirke til at sætte fokus på sprog og sprogudviklende aktiviteter.