Udepolitik

Idrætsbørnehaven Bellevue har ikke tilknyttet en traditionel legeplads

Idrætsbørnehaven Bellevue vil benytte naturen og de offentligt tilgængelige legepladser i nærområdet.

Legepladsen ved Bellevue strand og haven/bålplads ved spejderhytten, Fortevej 114A.
Alle børn vil dagligt blive tilbudt at være i udearealet.

I den styrkede pædagogiske læreplan fremgår det, at den pædagogiske læreplan skal beskrive, hvordan vi inddrager lokalsamfundet i arbejdet med læringsmiljøer for børn.

Citat:  Den styrkede pædagogiske læreplan ”Rammer og indhold ”:  udeliv handler blandt andet om at give børn legemuligheder og oplevelser i og med naturen”.

Retningslinjer for udelivet

-       Der er altid personale til stede, når børnene er i udearealet.

-       Udearealet betragtes altid efter samme forhold som er gældende, når vi er på

tur ud-af-huset.

-       Der skal sikres et passende forhold mellem børn og antal medarbejdere samt hvilke

børn ved ture ud-af-huset.

-       De voksne går altid ud før børnene.

-       Når barnet har brug for hjælp i uderummet f.eks. til toiletbesøg, ringer udepædagogen

efter en kollega. Det sikrer, at de børn der er ude ikke forlades, og at de børn der skal

på toilet, får hjælp af en voksen.

-       Når alle børn og voksne er ude på samme tid, fordeles rollerne imellem de voksne.

Der er altid en voksen, som har opsynet ”ørn” med børnene. Denne voksen er ikke en

del af aktiviteterne eller en omsorgsvoksen, der hjælper børnene.

-       Ved afvikling af personalets pauser, sikre personalet sig altid at der er voksent opsyn

der er svarende til børnetallet, inden de afholder deres pause på skift.

-       Møder og forberedelse i åbningstiden skal tilrettelægges, så tilsynet med børnene er

forsvarligt.

-       Børnene går hånd i hånd, når de færdes ved trafikområder.

-       Der foretages en regelmæssig procedure for løbende optælling af børnene og altid, når

man fortsætter efter et stop.

-       Der medbringes en mobiltelefon med indkodet numre på det øvrige personale, og som

har børnenes private oplysninger.

Ved tur ud af huset

Der er altid personale tilstede, når børnene er i udearealet.

Udearealet betragtes efter samme forhold som er gældende, når vi er på tur ud af huset.

Der skal sikres et passende forhold mellem antal børn og voksne ved turer ud af huset.

Der foretages en regelmæssig procedure for løbende optælling af børnene og altid, når man fortsætter efter et stop.

Der medbringes mobiltelefon med indkodet numre på det øvrige personale.

Der vil være en oversigt på tavlen om, hvilke børn som er ude af huset. Yderligere vil den voksne have en oversigt over de børn, som er med på tur.

Hvis et barn mangles, iværksættes der straks en eftersøgning.

Gode råd om påklædning
Giv dit barn praktisk tøj på, som det kan bevæge sig i, og som kan tåle at blive beskidt. I overgangsperioder – fx mellem vinter/forår – er det ofte nødvendigt at have både flyverdragt, regntøj og termotøj i barnets rum, fordi vejret skifter så ofte.

Om sommeren skal børnene være smurt ind i solcreme hjemmefra, og der skal altid være solhatte, solskærmende tøj, regntøj og gummistøvler med. Om vinteren hue, vanter og hjemmesko.

HUSK NAVN I ALT TØJ OG FODTØJ.